Κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με την κατανάλωση νερού και διαφορετικές χρεώσεις ανά περιοχή της χώρας και ανά κοινωνική ομάδα θα εφαρμοστούν στα νέα τιμολόγια ύδατος των παρόχων ύδρευσης και άρδευσης από το 2025.
Οι νέοι γενικοί κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης του νερού περιλαμβάνονται σε Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπογράφεται από τους συναρμόδιους υπουργούς Οικονομίας, Περιβάλλοντος, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, στην οποία προβλέπεται παράλληλα τοποθέτηση υδρόμετρων στα χωράφια έως το 2026 και προβλέψεις για τις αφανείς διαρροές.
Υψηλότερη χρέωση το καλοκαίρι
Επίσης, με σύμφωνη γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) που εποπτεύει την εφαρμογή της νέας κοστολόγησης και τιμολόγησης νερού, οι πάροχοι θα μπορούν να εφαρμόζουν σύστημα εποχικής τιμολόγησης, για τους χρήστες που παρουσιάζουν έντονη εποχική μεταβλητότητα στις ποσότητες ύδατος που καταναλώνουν. Με άλλα λόγια, θα μπορούν να χρεώνουν διαφορετικά το νερό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και διαφορετικά την περίοδο των βροχών.
Όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ «κατά το σύστημα αυτό εφαρμόζονται αυξημένες χρεώσεις την χρονική περίοδο του έτους με ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση ύδατος συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιόδους του έτους». Κριτήριο για την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος θα συνιστά, ιδίως, η διαθεσιμότητα ύδατος κατά την χρονική περίοδο των ιδιαίτερα αυξημένων καταναλώσεων.
Αυξήσεις τιμολογίων
Ειδικότερα, για την επόμενη πενταετή ρυθμιστική περίοδο (2025-2029) για την οποία οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος υποχρεούνται να καθορίσουν τα τιμολόγιά τους, η ποσοστιαία μεσοσταθμική αύξηση δεν μπορεί να υπερβαίνει αυτήν της μέσης ετήσιας μεταβολής του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (αποτελεί τη βάση για τη μέτρηση του πληθωρισμού) που καταρτίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια κάθε ρυθμιστικής περιόδου, οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος θα έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν και μεγαλύτερες αυξήσεις επί των τιμολογίων που παρέχουν, υπό την προϋπόθεση ότι θα λάβουν το «πράσινο φως» από τη ΡΑΑΕΥ που εποπτεύει την εφαρμογή της κοστολόγησης και τιμολόγησης. Τα τιμολόγια κάθε ρυθμιστικής περιόδου θα εγκρίνονται από την Αρχή κατά το τελευταίο έτος της προηγούμενης πενταετίας.
Για τον προσδιορισμό των τιμολογίων των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος, οι εταιρείες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές, γεωγραφικές, κλιματολογικές και υδρογεωλογικές συνθήκες που επικρατούν στις περιοχές αρμοδιότητάς τους.
Για τους καταναλωτές που εξυπηρετούνται από δίκτυο ανεξάρτητο από το κύριο δίκτυο του παρόχου, καθώς και για περιοχές όπου το χρηματοοικονομικό κόστος διαφοροποιείται σημαντικά θα μπορεί να καθορίζεται ειδικό τιμολόγιο ύδρευσης ή αποχέτευσης. Το χρηματοοικονομικό κόστος προκύπτει από την αποτίμηση του κόστους για όλα τα έργα, τις υποδομές και τις διαδικασίες, τα οποία είναι απαραίτητα για την παροχή των υπηρεσιών ύδατος και υπολογίζεται με συγκεκριμένο αλγόριθμο ο οποίος αναλύεται στην ΚΥΑ.
Για πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, ή καταναλωτές που εντάσσονται στις κατηγορίες των οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών, οι εταιρείες παροχής νερού θα έχουν τη δυνατότητα να καθορίζουν ευνοϊκότερες τιμές, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα ανατρέπεται η λειτουργία της τιμής ως μέσου αποτροπής της σπατάλης νερού. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να προηγηθεί οικονομοτεχνική έκθεση για την επίδραση μιας τέτοιας πολιτικής ειδικής τιμολόγησης σε άλλους χρήστες.
Ακόμη, για λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, οι πάροχοι θα μπορούν να καθορίζουν, πάντα κατόπιν οικονομοτεχνικής έκθεσης, ειδικό τιμολόγιο για συγκεκριμένους χρήστες όπως π.χ. στρατιωτικές εγκαταστάσεις, δομές προσωρινής υποδοχής και φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών, πυροσβεστική, όταν οι υπηρεσίες ύδατος αφορούν στην εκτέλεση των κύριων δημόσιων καθηκόντων τους.
Πηγή: ot.gr