Του Δημοσθένη Π.Δούκα.
Κατά τη διάρκεια του εικοστού αιώνα η λογοτεχνία δημιούργησε νέα ρεύματα και έθεσε μεγάλο αριθμό ερωτημάτων. Ανάμεσα στα παγκόσμια ρεύματα του υπερρεαλισμού, του μοντερνισμού, του φουτουρισμού ή του ντανταϊσμού εμφανίστηκε ένα καταρχήν αμερικανικό λογοτεχνικό ρεύμα, η λογοτεχνία της «μπιτ γενιάς» ή «μπιτ λογοτεχνία» .
Έτσι δημιουργείται ο πυρήνας των «ποιητών μπιτ», μιας λογοτεχνικής ομάδας που συνέδραμε στη διαμόρφωση του παγκόσμιου πολιτιστικού χάρτη, αν αναλογιστούμε τις επιδράσεις των «μπιτ» όχι μόνο στην ποίηση και στη ροκ μουσική αλλά και στο θέατρο και στη φωτογραφία ακόμη και στην ψυχολογία: είναι γνωστές οι σχέσεις και οι δεσμοί που είχαν με τους «μπιτ» ο ψυχολόγος Τίμοθι Λίρι , οι τραγουδιστές Μπομπ Ντίλαν , Τζέρι Γκαρσία , Λου Ριντ , Τζάνις Τζόπλιν , Ντέιβιντ Μπάουι και Τομ Γουέιτς , οι Ρώσοι ποιητές Γεβγκένι Γεφτουσένκο και Αντρέι Βοζνεζένσκι , ο ανθρωπολόγος και εθνομουσικολόγος Χάρι Σμιθ , ο φωτογράφος και κινηματογραφιστής Ρόμπερτ Φρανκ , ο ζωγράφος Γουίλεμ ντε Κούνινγκ , οι Ιταλοί ζωγράφοι Σάντρο Τσία και Φρανσέσκο Κλεμέντε , ο Νικαραγουανός ιερωμένος ποιητής Ερνέστο Καρντενιάλ , ο φωτογράφος Ρίτσαρντ Άβεντον και η συγγραφέας Κάθι Εϊκερ .
Τις δεκαετίες 70-80 στην Αλεξανδρούπολη αναδύθηκε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον δημιουργικό κύμα νέων(ηλικιακά και πνευματικά) στοχαστών και συγγραφέων. Κάποιοι από αυτούς δέχθηκν επιρροές από το πνεύμα της εποχής που περιελάμβανε την <<μπιτ λογοτεχνία>>, το Woodstock, την στωική-χίπικη θεώρηση. Η λογοτεχνική παραγωγή στην Αλεξανδρούπολη για μια περίπου εικοσαετία ήταν πρωτοφανής και πρωτότυπη, γοητευτική και ανατρεπτική, αναστοχαστική και βιωματική.
Σ’ αυτό το περιβάλλον κυκλοφόρησε μία λογοτεχνική κατάθεση 16 σελίδων μικρού μεγέθους του ΝΙΚΟΥ ΨΑΘΑ με τον ελκυστικό τίτλο<<ΕΞΙ ΤΟΥΡΤΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΕΡΑΚΙ>>. Στο εξώφυλλο ο <προκλητικός> Τζέιμς Ντιν, με τσιγάρο στο στόμα, σηματοδοτεί και την λογοτεχνική πυξίδα και προσανατολισμό του συγγραφέα.
Τα έξη κεφάλαια του πονήματος έχουν τίτλους:
~ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ:Το μεγαλύτερο σε έκταση κείμενο(8 σελίδες) είναι ένα λογοτεχνικό-ιδεολογικό ντελίριο, με ανατάσεις πάθους, με εξάψεις συναισθηματικές, με άξονες και αναφορές στο προσωπικό σύμπαν του συγγραφέα. Συναντούμε τον Μ.Μπράντο, τους U2, το Aids,τον Γκορμπατζώφ, τη <Γλυκιά συμμορία> , την Π.Παπαδοπούλου, την <Αυριανή>, την <17 Νοέμβρη>, την <Αλίκη
στο Ναυτικό>, για να αναφωνήσει :ΠΡΟΣΟΧΗ:Ο ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ.
~ΚΑΘΩΣ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΒΡΟΧΕΣ.
~ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΝΓΚΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
~Η ΝΙΝΑ ΧΑΓΚΕΝ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΜΕΝΑ.
~ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΙΗΤΗΣ.
~ΤΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΤΗΣ ΕΚΣΠΕΡΜΑΤΩΣΗΣ.
Το βιβλιαράκι ήταν παραγωγή των εκδόσεων <<ΚΑΡΚΙΝΟΣ>>.