Ερευνητικά προγράμματα του ΔΠΘ εγκρίθηκαν για χρηματοδότηση από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.

Ανάμεσα στα ερευνητικά έργα που υποστηρίζει το «Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας» μέσω ανταγωνιστικής αξιολόγησης, περιλαμβάνονται τρία προγράμματα που προτάθηκαν από μέλη ΔΕΠ του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δ.Π.Θ.

Το πρώτο αφορά το Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος και κατατέθηκε τον Ιανουάριο του 2024 στο πλαίσιο της δράσης «3η Προκήρυξη Ερευνητικών Έργων ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για την ενίσχυση Μελών ΔΕΠ και Ερευνητών/τριών». Φέρει τον τίτλο «Mapping the Greek City Mysteries of the 19th century / Χαρτογραφώντας τα ελληνικά αστικά “Απόκρυφα” του 19ου αιώνα» (ακρωνύμιο Map.City.Myst.) και διαθέτει προϋπολογισμό 189.667€. Κατατάχθηκε 6ο ανάμεσα σε 77 προτάσεις, με τις 11 πρώτες να λαμβάνουν χρηματοδότηση. Το έργο, διάρκειας 36 μηνών, επικεντρώνεται στη μελέτη ελληνικών λαϊκών μυθιστορημάτων του 19ου αιώνα που ανήκουν στο είδος των «Μυστηρίων» ή «Αποκρύφων πόλεων». Χρησιμοποιώντας τη θεωρητική προσέγγιση της Λογοτεχνικής Γεωγραφίας, επιχειρεί να χαρτογραφήσει τις τοποθεσίες αυτών των αφηγημάτων, ενώ επιδιώκει να συμβάλει στην ειδολογική κατηγοριοποίησή τους και να αξιοποιήσει Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS) για τη δημιουργία λογοτεχνικών χαρτών.

Το δεύτερο έργο, με τίτλο “Filling in the Gaps. Environmental, Habitation and Cultural changes in Prehistoric Aegean Thrace” (GAPS), έχει προϋπολογισμό 200.000€ και κατατάχθηκε 3ο ανάμεσα σε 138 προτάσεις (βαθμολογία 96,6), εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. Αποτελεί συνέχεια του προγράμματος “Mapping the Early Farmers in Aegean Thrace” (MAPFARM) και επικεντρώνεται στις περιβαλλοντικές αλλαγές κατά την πρώιμη και μέση Ολόκαινο (10.000 έως 1000 π.Χ.) στη Θράκη. Στόχος του είναι να αναλύσει την επίδραση αυτών των αλλαγών στην ανθρώπινη δραστηριότητα και την κατοίκηση της περιοχής, εξετάζοντας προϊστορικούς οικισμούς και τις αλληλεπιδράσεις των πρώιμων γεωργών της Θράκης με γειτονικές περιοχές, ενσωματώνοντας σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες για την επεξεργασία των δεδομένων.

Το τρίτο ερευνητικό πρόγραμμα, “Από την Ιστοριογραφία στην Εκπαίδευση: Κοινές Οπτικές στη Νεότερη Ελληνική και Οθωμανική Ιστορία” (HistorEdu), με προϋπολογισμό 200.000€, στοχεύει στη βελτίωση της διδασκαλίας της ιστορίας στην Ελλάδα και την Κύπρο. Η έρευνα επικεντρώνεται στη δημιουργία αξιόπιστων συνόλων ιστορικής γνώσης και διδακτικών προσεγγίσεων για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το πρόγραμμα, διάρκειας τριών ετών, εξετάζει συγκριτικά την ελληνική και οθωμανική ιστορία μεταξύ 1830 και 1923, εστιάζοντας σε τέσσερις βασικούς άξονες: ιδεολογία-πολιτική, κοινωνία, οικονομία και τέχνη.

Και τα τρία έργα υλοποιούνται σε συνεργασία με καταξιωμένους επιστήμονες από διαφορετικούς τομείς, επιδιώκοντας να αποφέρουν σημαντικά ερευνητικά και εκπαιδευτικά αποτελέσματα.

Χορηγούμενη

Tags

Κοινοποίηση